تقسیم کلی جنات
«جنات نیز به تقسیم کلی سه جنت است؛ ۱-جنت ذات است که غایت علم بالله و معارف الهیه است. ۲- جنت صفات که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است و۳- جنت اعمال که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است.». [۸]
«شاید مراد از جنتی که در قرآن ذکر شده است جنت اعمال باشد، و لهذا ذکر فرموده است: «أعدت للمتقین». [۹]
ودر آیه دیگر می فرماید: «اعدت للذین آمنوا». [۱۰]
و مهیا شدن، شأن بهشت اعمال است.». [۱۱]«بهشت اخلاق، سعه اش به قدر سعه کمال انسانی است در مرتبه متوسط، و از برای آن حدی به این موازین نتوان درست کرد.». [۱۲]
«میزان در بهشت اخلاق، قوت و کمال اراده است و آن را محدود به حدی نباید کرد.». [۱۳]«آنچه تاکنون از هر که شنیدی جهنم اعمال توست که در آنجا حاضر می بینی که خدای تعالی می فرماید «ووجدوا ما عملوا حاضراً». [۱۴]
اینها جهنم اعمال است که جهنم سهل و آسان و سرد و گوارا و مال کسانی است که اهل معصیت هستند.». [۱۵]
«قذارات باطنیه موجب حرمان از سعادت و منشأجهنم اخلاق که به گفته اهل معرفت بالاتر و سوزنده تر است از جهنم اعمال می باشد.». [۱۶] «خدا نکند که عاقبت معاصی منتهی بشود به ملکات و اخلاق ظلمانی زشت و آنها منتهی شود به رفتن ایمان و مردن انسان به حال کفر که جهنم کافر و جهنم عقاید باطله از آن دو جهنم به مراتب سخت تر و سوزان تر و ظلمانی تر است.». [۱۷]